Tuesday, November 09, 2010

Education: Kolej Yayasan Melaka


Kolej Yayasan Melaka atau lebih dikenali sebagai KYM merupakan antara institusi pendidikan di Melaka yang terkenal dan terkemuka.


Merupakan di antara kolej swasta yang terawal di negeri Melaka Bandaraya Bersejarah. Ia telah berjaya melahirkan ribuan mahasiswa dalam pelbagai bidang akademik dan pengajian sejak dari penubuhannya.
Kolej Yayasan Melaka ditubuhkan pada 23 Mac 1997. Upacara perasmiannya disempurnakan oleh YAB Najib Bin Tun Haji Abdul Razak merangkap menteri pendidikan ketika itu.





Misi
Membina perkhidmatan yang cemerlang kepada pelajar. Menghasilkan produktiviti yang tinggi.
Untuk melahirkan para intelektual yang profesional dan berkualiti, penggabungan keimanan, ilmu pengetahuan dan akhlak merupakan komprehensif dalam meneruskan pembangunan ini.
Mewujudkan hubungan yang amat rapat antara pelajar dan pekerja bagi memudahkan pertukaran idea dan perkongsian pendapat, serta bekerjasama dalam melaksanakan apa sahaja projek yang dianjurkan pelajar ataupun organisasi yang baik.


Moto
Menjana Sumber Manusia Terdidik dan Terlatih


Visi
TERUNGGUL di antara institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di Malaysia.
TERUNGGUL dalam melahirkan graduan yang bermutu, terdidik dan berdisiplin.
TERUNGGUL dalam menyediakan pendidikan dan kemudahan yang terlengkap untuk pelajar.
TERUNGGUL dan bekerjasama ke arah memperbaiki dan menaikkan kualiti hidup pelajar.
TERUNGGUL dalam penyusunan organisasi. Memperbaiki kualiti pentadbiran dari masa ke semasa dan terbuka kepada kritikan yang membina.





Piagam
Pelajar merupakan pelanggan yang mempunyai keutamaan dalam setiap keputusan yang melibatkan mereka. Kakitangan adalah aset yang amat bernilai ke arah membangunkan sesuatu organisasi. Penggabungan idea dan tenaga antara kakitangan dan pelajar akan memantapkan sesuatu organisasi. Pendidikan bermutu akan melahirkan graduan yang cemerlang, terdidik dan terlatih dari segi rohani dan jasmani.


Sesungguhnya...........
"Bekerja dengan bijak memungkinkan kejayaan, pelajar dan pekerja yang berinsiatif akan membawa pembaharuan dan pekerja dan pelajar yang bagus akan membuka lebih banyak peluang pekerjaan."


Lokasi
Kampus utama Kolej Yayasan Melaka terletak di No 1, Jalan Bukit Sebukor, 75150 Melaka.


Program Kerjasama
Antara program kerjasama yang dijalankan oleh Kolej Yayasan Melaka ialah:
Program Kerjasama UTM/KYM - Program kerjasama pengajian diploma di antara Universiti Teknologi Malaysia dan Kolej Yayasan Melaka
Program Kerjasama UUM/KYM - Program kerjasama pengajian ijazah di antara Universiti Utara Malaysia dan Kolej Yayasan Melaka


Program KYM
Sekolah Teknologi Media & Seni 
Sekolah Pengurusan Perniagaan (SPP) 
Sekolah Teknologi Maklumat
Sekolah Teknologi Perindustrian (STP)


Program MLVK
Sijil Kemahiran Malaysia (Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan - MLVK)