Wednesday, March 02, 2011

Melaka Cuisine: Kuih Bakar Basah


Kuih bakar basah ataupun dikenali sebagai kuih bakar merupakan sejenis kuih tradisional turun temurun masyarakat Melayu Melaka. Terdapat dua jenis lagi kuih bakar iaitu kuih bakar berlauk dan kuih bakar kering. Kuih bakar basah sangat popular dan menjadi kuih kegemaran untuk dihidangkan pada upacara-upacara seperti kenduri, jamuan makan, Hari Raya Korban dan sebagainya.



Kelazatan kuih bakar basah terletak pada adunan dan cara memasaknya. Kuih bakar basah yang dibuat secara tradisional sangat enak dan lebih tahan lama untuk disimpan berbanding yang dimasak menggunakan oven dan ketuhar moden. Terdapat pelbagai resipi dan penggayaan cara kuih bakar dibuat namun kuih bakar basah yang menggunakan resepi turun temurun adalah yang paling enak.



Kuih bakar basah juga enak dijadikan hidangan minum petang dan sarapan pagi. Rasanya yang manis dan lemak menjadikan kuih ini begitu sinonim dengan masyarakat Melaka. Di Melaka, kuih bakar basah banyak dijual di restoran-restoran dan gerai kuih. Antara gerai kuih yang biasa menjaul kuih bakar basah adalah Perhentian Kuih Kampung dan Gerai Kuih Merlimau.

Bagi anda yang menggemari kuih bakar basah, bolehlah mencuba keenakan resepi turun temurun kuih bakar Melaka hari ini juga.